Vezels zijn zeer belangrijk voor gezonde darmen!

Maar ze ook zorgen voor een verzadigd gevoel. 35 gram vezels zouden we per dag moeten binnen krijgen. Dit kan je bereiken door te kiezen voor: 

* volkoren brood, volkoren pasta en zilvervliesrijst.

* muesli, havermout, volkoren cracker en roggebrood

* groente en fruit

* peulvruchten

* noten en zaden

 


Door het lezen van het etiket kun je beter gezondere keuzes maken!

Hier een aantal tips op een rijtje:

* Het 1e product in de ingrediëntenlijst zit er het meeste in.

* Extra toegevoegde suiker ( dus niet de suikers die van nature in het product voorkomen) staan in de ingrediëntenlijst.

* Er zijn meerdere soorten benamingen voor geraffineerde suiker (zoals: dextrose, glucose, maltodextrine, sacharose, maltose en fructosestroop)

* Kijk op de achterkant van het pak, om de gezondheid van een product te checken, geloof niet de claims op de voorkant.

* Hoe korter een ingrediëntenlijst, hoe puurder een product

 



Koolhydraten zijn erg belangrijk voor je lichaam!

·    Je hersenen kunnen niet zonder glucose

·     Koolhydraten leveren energie, 4 kilocalorieën per gram.

·    Ongeveer de helft van je voeding zou uit koolhydraten moeten bestaan.

·    Van koolhydraten word je niet dik!! Uiteraard wel als je er teveel van eet. Dit zijn vooral de koolhydraatrijke producten die veel geraffineerde suikers en weinig vezels bevatten, zoals snoep, crackers, chips en koekjes.

·    Koolhydraten zijn suikers, maar ook zetmeel en vezels.

·    In bijna alle producten zitten koolhydraten, dus koolhydraatvrij eten bestaat niet. Suikervrij eten daarentegen dus ook niet😉

·    Je kan wel letten op de “toegevoegde suikers” in producten.

 


Vetten zijn erg gezond voor je lichaam

·       Vetten leveren energie, 9 kilocalorieën per 1 gram vet.

·       Vetten zijn dus een goede brandstof voor je lichaam.

·       Vetten houden je op temperatuur.

·       De vitamines K, A, D en E krijg je alleen maar binnen via vet, dit zijn de in vet oplosbare vitamines en deze zijn essentieel voor je lichaam.

·       Vet uit eten dat je niet gelijk gebruikt als energiebron wordt makkelijk omgezet in lichaamsvet. De opslag van vet kost nauwelijks energie. Lichaamsvet is bedoeld als energievoorraad, als bescherming voor je organen en tegen de kou. 

 

Er zijn 2 soorten vetten, de “goede” onverzadigde vetten en de “slechte” verzadigde vetten.

Het is belangrijk om voldoende onverzadigde vetten binnen te krijgen, deze vetten zitten met name in plantaardige oliën, smeer en bereidingsvetten, noten/zaden, (vette) vis en avocado.

Om de kans op hart- en vaatziekten te verlagen, is het van belang producten met veel verzadigd vet te vervangen door producten met veel onverzadigd vet.